19% patērētāju Latvijā nav būtiski, vai uzņēmumiem, no kuriem viņi iegādājas produktus vai pakalpojumus, ir saistība ar Krieviju, vienlaikus tas ir ļoti svarīgs aspekts 41% aptaujāto patērētāju. Lietuvā tas ir ļoti būtiski 47%, bet Igaunijā 48% patērētāju, liecina dati, kas šodien tika prezentēti diskusijā “Ko patērētāji sagaida no uzņēmumiem?”, ko organizēja Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platforma “CSR Latvia” un komunikācijas aģentūra “Miltton Latvia”.
Pētījumā, kurā tika analizēts, kādas ir Latvijas, Lietuvas un Igaunijas patērētāju gaidas no uzņēmumiem ilgtspējas jomā, kā arī, kuri ilgtspējas aspekti visvairāk ietekmē viņu lēmumus, secināts, ka Latvijas un Lietuvas patērētājiem vismazākā pārliecība par produkta ilgtspēju, ir pērkot tīrīšanas līdzekļus un sadzīves ķīmiju (46% Latvijā un 44% Lietuvā), bet Igaunijas patērētājiem lielākās bažas ir par apģērbu (38%). Runājot par pakalpojumiem, kas rada bažas par ilgtspēju, pētījums apliecina, ka Latvijā un Lietuvā tie ir būvniecības un renovācijas pakalpojumi (attiecīgi 48% un 47%), bet Igaunijā – skaistumkopšana (35%).
Jautājumā par to, cik svarīgas ir uzņēmumu rūpes par dzīvnieku par dzīvnieku labturību, Latvijai ir līdzības ar Igauniju, proti, tas ir ļoti svarīgi aptuveni 20% patērētāju, kamēr Lietuvā – teju 30%.
“Kopš Krievijas uzsāktā kara Ukrainā daudz runāts un darīts, lai atteiktos no Krievijas precēm, taču, diemžēl, pētījums apliecina, ka Latvijā no Baltijas valstīm ir augstākā tolerance pret zīmoliem vai uzņēmumiem, kuriem joprojām ir kāda saistība ar Krievijas tirgu. Teju 20% Latvijā nav svarīgi, vai zīmolam / uzņēmumam ir saiknes ar Krieviju. Lietuvā tikai 9% atzinuši, ka tas nav svarīgi, bet Igaunijā – 11%. Latvijā šādu patērētāju skaits ir aptuveni divas reizes lielāks, nekā kaimiņvalstīs,” norāda “Miltton Latvia” vadītāja Marta Mackeviča.
“CSR Latvia” valdes priekšsēdētāja Agnese Alksne-Bensone, atklājot diskusiju, uzsvēra: “Runājot par dažādu ilgtspējas aspektu lomu biznesa lēmumu pieņemšanā, mums jāņem vērā, ka ilgtspēja ir īpaši svarīgs jautājums tieši gados jaunākiem cilvēkiem jeb t.s. Z paaudzes pārstāvjiem. Šī paaudze jau šobrīd veido lielu daļu no patērētājiem, un nākotnē šī daļa tikai pieaugs. Turklāt, Z paaudze ir un būs ne tikai patērētāji, bet arī uzņēmēji, un veids, kā viņi veidos uzņēmumus un to stratēģijas, būtiski atšķirsies no tā, kā tas ticis darīts iepriekš. Šis aspekts noteikti jāņem vērā jau šodien.”
Ekspertu diskusijā “Ko patērētāji sagaida no uzņēmumiem?”, kurā piedalījās “Miltton” grupas stratēģiskās vadības sociālās un vides atbildības eksperte Helēna Tammemē (Igaunija), “Rimi Baltic” Korporatīvās atbildības un komunikācijas direktore Zanda Šadre, Latvijas Būvuzņēmēju apvienības vadītājs Gints Miķelsons un “CSR Latvia” valdes priekšsēdētāja Agnese Alksne-Bensone tika secināts, ka lēmumus par ilgtspēju ietekmē ne tikai patērētāju prasības, bet arī normatīvais regulējums.