Komunikācijas aģentūras “Miltton Latvia” vadītāja Marta Mackeviča
Šī gada pirmajos mēnešos dažādu nozaru uzņēmumi turpina dzīvot augošu izejvielu un energoresursu izmaksu apstākļos – pagājušajā nedēļā Rīgā palielinājās degvielas cenas, februārī vidējās elektroenerģijas cena Latvijā (un arī Igaunijā) pieauga par 14%. Virkni uzņēmumu joprojām spēcīgi ietekmē vairāk nekā gadu ilgstošais karš Ukrainā – ir nācies meklēt jaunus izejvielu piegādātājus un sadarbības partnerus, kas būtiski palielinājis izmaksu pozīcijas. Loģiski, ka šādā situācijā rodas jautājums – kur un kā ietaupīt, kādas izmaksas samazināt? Liela daļa apzinās, ka esošās augstās inflācijas apstākļos nevar būt ne runas par darbinieku atalgojuma vai bonusu samazināšanu, tāpēc viena no jomām, kur nereti tiek meklēta iespēja ietaupīt, ir mārketings. Tomēr ir vairāki aspekti, kāpēc šāds īstermiņa izmaksu samazinājums, var radīt daudz lielākus izaicinājumus un zaudējumus nākotnē.
Skaidrot patērētājiem un partneriem savus lēmumus
Domājot par aspektiem, kāpēc samazināt vai nesamazināt mārketinga budžetu, pirmkārt, jāņem vērā, ka ar to būtu jāsaprot ne tikai reklāmas aktivitātes un to izmaksas, bet arī tirgus analīze, konkurentu izpēte (kas krīzes apstākļos ir īpaši būtiska), tiešā komunikācija ar klientiem un sadarbības partneriem, komunicējot par izaicinājumiem, ar kuriem uzņēmums šobrīd saskaras, novērtējot to lojalitāti u.tml. Izejvielas paliek dārgākas, uzņēmums ir spiests paaugstināt produktu vai pakalpojumu cenu – labāk samazināt mārketinga budžetu, atstājot vietu diskusijām, vai tomēr pielāgot mārketinga aktivitātes, lai skaidrotu situāciju un saglabātu patērētājus un sadarbības partnerus (un arī uzņēmuma reputāciju)?
Vai tiešām pietiks ar esošajiem klientiem?
Ja uzņēmums būtiski samazina mārketinga budžetu, tas nenozīmē tikai mazāku iespēju iegūt jaunus klientus. “Mums pietiks ar esošajiem klientiem, jaunus pagaidām nemeklēsim” – noteikti nebūs labākā pieeja, īpaši šī brīža ekonomikas apstākļos. Ir jāpatur prātā, ka ikvienu no esošajiem klientiem arī ietekmē cenu pieaugumus, tāpēc, ja vien jūsu sadarbību nenodrošina dzelžains līgums ar būtiskām sankcijām tā laušanas gadījumā, esošos klientus nevajadzētu uztvert kā akmenī iekaltus (to nevajadzētu darīt arī šāda līguma gadījumā). Mārketinga budžeta samazināšana viennozīmīgi ietekmēs arī sadarbību ar esošajiem partneriem un klientiem (viņu atgriešanos), mudinot viņus aizdomāties par uzņēmuma stabilitāti un to, cik svarīga ir vai nav klientu un partneru lojalitāte.
Dažas vispārzināmas patiesības, kas var notikt ar uzņēmumu, samazinot mārketinga budžetu – konkurenti var izmantot izdevību un aizsteigties priekšā, var sākties baumas par problēmām uzņēmumā (lai tās kliedētu, var nākties izmantot krīzes komunikācijas instrumentus, kas radītu jaunas izmaksas), var samazināties klientu lojalitāte zīmolam u.c.
Palīdzēt saviem klientiem saglabāt lojalitāti
Paaugstinoties inflācijai un elektroenerģijas izmaksām, liela daļa patērētāju cenšas samazināt savus izdevumus, izvērtējot, vai saglabāt savu lojalitāti vienam vai otram zīmolam, vai meklēt lētākas alternatīvas, vai pat atteikties no produkta vai pakalpojuma kopumā, ja tas ir iespējams. Samazinot mārketinga aktivitātes, uzņēmums būtībā atvieglo patērētāja izvēli par labu sadarbības pārtraukšanai, turklāt, ja patērētājs secina, ka attiecīgajam zīmolam klientu lojalitāte nav būtiska, tas var negatīvi ietekmēt arī viņa vēlmi atgriezties pie zīmola nākotnē, uzlabojoties viņa pirktspējai.
Nevis samazināt, bet pielāgot mārketinga budžetu
Ja tas ir iespējams, sarežģītā ekonomiskajā situācijā nevajadzētu pilnībā samazināt mārketinga budžetu. Lai gan šāda vēlme ir pilnībā saprotama, īpaši, ja uzņēmējam jāmaksā algas darbiniekiem, tomēr ir būtiski pilnībā nepārtraukt mārketinga aktivitātes. Tas gan arī nenozīmē, ka pilnībā jāturas pie mārketinga plāna, īpaši, ja tas radīts pirms izmaiņām ekonomikā. Mārketinga aktivitātēm ir jāpielāgojas situācijai, budžetu iespējams pārdalīt, izlemjot, kuri instrumenti attiecīgajā situācijā ir svarīgāki, kurus iespējams atlikt u.tml. Par laimi, mārketings ir elastīga un nepārtrauktā attīstībā esoša joma, kas var pielāgoties, ja vien tiek dota iespēja. Mārketings ir spēcīgs un tieši tas parāda atšķirību starp novecojušu zīmolu un zīmolu, kas vēlas augt un kam rūp klienti. Neatkarīgi no tā, vai izmantojat reklāmas instrumentus, veidojat padomu blogus, īstenojat tiešo komunikāciju ar klientiem un partneriem vai ko citu, svarīgi arī izaicinājuma pilnos brīžos neaizmirst šo tēzi.